Wyślij zapytanie





Promocja: Witamina A. Dlaczego jest ważna i jak sprawdzić jej poziom?

 

Wpływa na wzrok, wzrost, skórę, wykazuje działanie przeciwzapalne. Niebezpieczny jest zarówno jej niedobór, jak i nadmiar. Jak sprawdzić poziom witaminy A w organizmie?

Nazwa witamina A obejmuje grupę związków chemicznych, w tym retinolu i jego pochodnych (tzw. retinoidy) oraz beta-karotenu i niektórych innych karotenoidów. Witamina A pełni wiele funkcji w organizmie. Wpływa na wzrok, wzrost, skórę, wykazuje działanie przeciwzapalne. Do tego przyspiesza gojenie się ran i pobudza szpik kostny do produkcji czerwonych krwinek.
Witamina A, a zwłaszcza syntetyczne pochodne kwasu witaminy A ? retinoidy, są szeroko stosowane w kosmetyce. Retinoidy pomagają w leczeniu atopowego zapalenia skóry (AZS), łuszczycy, trądziku czy przebarwień skórnych.

Objawy niedoboru witaminy A

Niedobór witaminy A może być powodowany: niewystarczającą podażą, przewlekłym zespołem złego wchłaniania lipidów, chorobami wątroby, pasożytami przewodu pokarmowego lub przewlekłym alkoholizmem. Jednym z objawów niedoboru witaminy jest tzw. kurza ślepota, czyli zaburzenie widzenia w warunkach słabego oświetlenia. Niedobór objawia się także suchością spojówek, łamliwością włosów i paznokci, łuszczeniem się skóry, spowolnieniem wzrostu u dzieci. Mogą pojawiać się: zaburzenia świadomości, senność, zaburzenia widzenia, bóle głowy, wymioty oraz żółte zabarwienie skóry. Dojść może do uszkodzenia wątroby, zwapnienia tkanek miękkich, co powoduje częste złamania kości. Niebezpieczny jest także nadmiar witaminy A. Powoduje go nadmierna lub długotrwała suplementacja. Nadmiar witaminy A objawia się zmęczeniem, drażliwością, suchością i świądem skóry, zburzeniami żołądkowo-jelitowymi, powiększeniem wątroby i śledziony. Nadmiar witaminy A kumuluje się w wątrobie i może mieć działanie toksyczne (m.in. osłabienie czy ból głowy) oraz teratogenne ? wpływające na uszkodzenie płodu.

Jak leczyć niedobór witaminy A?

Aby zadbać o odpowiedni poziom witaminy A, należy urozmaicać codzienną dietę. Źródłem witaminy A są produkty pochodzenia zwierzęcego (olej, wątroba, masło, mleko), czerwone, żółte, pomarańczowe i ciemnozielone warzywa (marchew, dynia, papryka, szpinak, brokuły, pomidory) oraz owoce (wiśnie, pomarańcze, brzoskwinie). W przypadku dużych niedoborów witaminy A konieczna może okazać się suplementacja. W przypadku nadmiaru witaminy należy zrezygnować z jej dostarczania w formie tabletek.

Jak sprawdzić poziom witaminy A?

Aby sprawdzić poziom witaminy A, należy wykonać badanie z krwi. Znajomość poziomu witaminy A (retinolu) pozwala na decyzję o wdrożeniu i monitorowanie suplementacji oraz jest przydatna w diagnostyce zespołu złego wchłaniania, ślepoty zmierzchowej i kontroli leczenia pozajelitowego.